Riktig bremseteknikk for begynnere

5 nyttige tips om riktig bremseteknikk for nybegynnere:

1. Bruk begge bremsene:
Bruk både fremre og bakre bremser for maksimal stoppkraft. Forbremsen gir mer bremsekraft, men bakbremsen er viktig for å opprettholde balansen.

2. Brems før svinger:
Brems før du går inn i en sving for å bremse ned og opprettholde kontrollen. Dette vil også hjelpe deg å ta svingen jevnere og raskere.

3. Sett på bremsene jevnt:
Rystende, brå bevegelser på bremsespaken kan føre til at sykkelen mister stabiliteten. Bruk heller bremsene jevnt og gradvis.

4. Vekt sykkelen:
Flytt vekten mot fronten av sykkelen mens du bremser for å øke trekkraften på fordekket og forbedre bremsekraften.

5. Øv, øv, øv:
Som alle andre ferdigheter krever bremsing øvelse å mestre. Start med lave hastigheter og øk hastigheten gradvis etter hvert som du blir mer komfortabel.

Husk at nøkkelen til riktig bremseteknikk er å være jevn, selvsikker og i kontroll. Med trening vil du bli en bedre og tryggere rytter.

 


 

Treningsøkt for å bremse seg inn i en sving på sandbane:

1. Start sakte:
Begynn med å nærme deg sandsvingen i lav hastighet og øk hastigheten gradvis for hver runde. Dette vil tillate deg å få en følelse av sanden og hvordan den påvirker bremsingen din.

2. Brems før svingen:
Bruk bremsene jevnt og gradvis før du går inn i svingen. Dette vil bremse deg og hjelpe deg med å opprettholde kontrollen.

3. Vekt sykkelen:
Flytt vekten mot fronten av sykkelen mens du bremser for å øke trekkraften på fordekket og forbedre bremsekraften.

4. Forbered deg på svingen:
Når du nærmer deg den løse svingen, hold en jevn og stabil hastighet og vinkle sykkelen inn i svingen. Hold kroppen avslappet og fokuser på linjen din.

5. Midt i svingen:
Når du er i svingen, fokuser på å holde jevn fart og jevn linje. Bruk kroppen til å kontrollere sykkelen og unngå brå bevegelser.

6. Gå ut av svingen:
Når du går ut av svingen, øk gradvis gassen og rett ut sykkelen.

7. Gjenta:
Gjenta denne prosessen flere ganger, og øke hastigheten gradvis for hver runde.

Det er viktig å huske at bremsing i sand tar mer tid og krefter enn å bremse på en hard bane, så vær tålmodig og selvsikker. Med trening vil du få en følelse av sanden og bli en bedre og tryggere fører.